CHRISTIAN BIKERS & RIDERS




27.8.2018

KESÄVÄLÄHDYKSIÄ

Kuvat: Esko


23.5. Haltiala


Häkkiset



29.5. Bembölen kahvituvalla


GR-porukkaa




Tapio Niemi






Tapio Niemi ja Jussi Muotiala





14.8. GR-ajelua Hotelli Korpilammelle










4.6.2017

BIKERKIRKKO JA VELJEKSET BLUESISSA





Tampereella olisi ikävämpää elellä ilman Sons of Abrahamia ja sen kristillisiä tempauksia, joista toistuvia ovat ainakin Bikereiden joulukirkko ja tämä kesäinen "karkelo", jossa tällä kertaa luvattiin itse Blues Brothersien tulevan paikalle. Ja katso: niin tapahtui.



Mutta ennen täyttymystä ainakin  pärräletka hikoili pitkään ensimmäisen kunnollisen kesäpäivän kuumuudessa ja odotti lähtölupaa kiitääkseen linnun lailla halki Tampereen. Moottorit pärähtivät käyntiin ja sammuivat taas. Taukojumppaa niin ajajille kuin moottoreille. Lopulta kymmenien moottoripyörien muodostama kulkue lennähti liikkeelle ja ajoi ripeästi ensimmäisen kadunvälin, ja tämän perästä mentiin vain lintukäyntiä, lintuhyppelyä tai lintupyrähtelyä kuumassa keskustassa. Eteen oli työntymässä autoja jos vähääkään tilaa noille kotteroisille jätti. Tunsin miten 1500-kuutioinen customi on jatkuvassa etanamarssissa aika keskinkertainen peli hallita. Takapenkkiläinen väitti jopa huolestuneensa. Emme kuitenkaan kaataneet ketään, emme edes omaa pyöräämme.

Mutta näiden pikku huolien ja yleisen lämmönnousun jälkeen kaarsimme Laukontorille, ja todella (lähes) oikea Blues Brothers väkevillä soittimillaan pehmensi laskeutumistamme torin laidalle.


  Bluesia ja tanssityttöjä? Sopivat hyvin mukaan tähän tyyliin!



Porukkaa joka lähtöön ja maaliinkin. Tilaisuudessa pidettiin näkyvillä myös teemaa "Motoristit Koulukiusaamista Vastaan".











Uusimman foliohattu-uutisen mukaan USA:ssa on tehdas, joka näitä mustapukuisia kloonaa. Onnistuneet brothersit musisoivat ja epäonnistuneet saavat työpaikan FBI:lta.




Tässä todistukseksi tismalleen samannäköinen brothersi vuorostaan yleisön joukossa ... 







  Aabrahamin poikain leidit pitävät hauskaa (kuka niiden poikien itsensä takia nyt vaivautuisikaan). 




Eipäs puhuta veljeksistä ilman siskoja!




Jos tuli epäonnistunut foto, niin ... köh ... ota toinen.




Mitä olisivat Bluesin veljet ja siskot ilman Blues-autoa? Kuvittele nysseen.




 Juuri tässä kohden pitäisi vilkkujen alkaa pyyhkiä kuin avaruusluuta katuja.





Laukontori on hieno paikka jäädä myös torikahville. Tuoreet munkit ovat parhaasta päästä Suomen kaupunkeja.




Vanhat herrat eivät ulkosalla vanhene ... 






BSF





8.3.2016



Jos haluat mukaan uusia tietoja tai täydentää vanhoja, ota yhteys

bsftiimi@gmail.com

MIKSI JUURI KRISTILLINEN MOOTTORIPYÖRÄKERHO?



En tiedä mikä on ollut ensimmäinen kristillinen moottoripyöräkerho maailmassa. God´s Squad CMC:n kerrotaan käynnistyneen  1960-luvulla hippiliikkeen myötä. Kerho perustettiin Melbournessa Australiassa ja saavutti nykyisen muotonsa John Smithin ohjaamana.  USA:ssa taas perustettiin Herb Shreven johdolla Christian Motorcyclist Association eli CMA jo v. 1975. Suomessa potkaistiin tulille Kristityt motoristit järjestö 1980-luvun alkupuolella. Nimi muuttui sittemmin muotoon Gospel Riders ry.


Kristityt motoristit järjestivät v. 1982 kokoontumisajon Pieksämäen suunnassa Partaharjun leirialueella. 


Muistelijan motukka. "Tuutti" oli yksi hienoimmista koskaan omistamistani moottoripyöristä. Teltta oikealla oli taas "sitä sun tätä". Kiersi Ruotsia,  Norjaa ja Suomen Lappia, mutta ei ollut edes vedenpitävää sorttia.







                               1980-luvun motoristeja. Kuvat: Deneb (Nikon EM & E Nikon 50 mm).


Pieni kerho oli yhteiskristillinen ja maltillinen. Rahastustakaan ei ollut. Ellen vallan väärin muista jäsenmaksua perittiin tuolloin viisi markkaa vuodelta ja sitä vastaan sai kotiosoitteeseen kerhokirjeen, josta kasvoi myöhemmin lehdykkä.

Kuulin myöhemmin, ettei Suomessa suhtaudutta vain myönteisesti kristillisen mp-kerhon perustamiseen. Miksi tällaista eriyttämistä? Eikö muihin kerhoihin voi kuulua olipa hemmo tunnustava kristitty tai ei? Onko kristillisessä kerhossa parempia uskovaisia kuin muualla? 

Minusta  jokaisesta moottoripyöräkerhossa voi löytyä joku paljon puhtaampi ja syvällisempi kristitty ihminen kuin juuri kristillisestä porukasta, ja toisaalta paha löytää kyllä tiensä uskovaistenkin piireihin. Suomi oli kuitenkin 1980-luvulla aatteellisella tasolla erilainen kuin nykyään. Meillä ei esim. esiintynyt uusateismia eikä liberalismia nykyisessä määrin joskin ateistista vasemmistolaisuutta oli vielä aika paljon. 

Kristillisen moottoripyöräkerhon perustaminen oli siis myös sijoitus kauaksi tulevaisuuteen. Kerho omistautui rippikoululeiri- ja sisälähetystyöhön ja erityisesti raamattujen hankkimiseen ja jakeluun. "Motoristiraamattu" on Gospel Ridersin oma juttu, ja se tullut tutuksi monelle motoristille. Tällä työllä Gospel Riders ry on tasoittanut ateismin, raamattukritiikin ja liberalismin nousua omalla sektorillaan. Sitä ei varmaan moni tajunnut 1980-luvulla tai edes myöhemmin. 



(1982)

 Tällaiset pikku "Jeesus-merkit" olivat tavallisia 1970-luvulla, kun USA:n ja Euroopan nuorisossa levisi elinvoimainen ja laaja herätys, johon kuului yhtenä virtauksena ns. Jeesus-hipit. Kohotettu etusormi oli suosittu tervehdys silloin. Nyt sen merkitystä ei kadulla käsitettäisi.
  

Myöhemmin meille on noussut muitakin kristillisiä mp-kerhoja, joista osa toimii tiiviisti mc-klubien joukossa. Ja osa näistä kerhoista on irtaantunut "kasvatusalusta", Gospel Ridersista; ja osa on kehitelty kokoon kokonaan muualla.



Reijo Ruotsalainen 7xSF -kiertueella (2012)





Preacher MC Gospel Ridersin 30-vuotisjuhlassa Lahdessa (2011)



Pirkkahalli Tampere





Pärinää taivasalla ... 


Kaikilla kerhoilla  on ollut perustettaessa jokin erityistavoite. Yksin seurustelun tai henkilökemioiden takia ei klubeja kannata perustaa. Tämä "pointti" on kerhon "erityiskutsumus". Yhdistys BSF ei ole kehityksessä poikkeus. Kerhon  erityispiirre liittyy huumeettoman elämäntavan esilläpitämiseen ja päihteettömän liikennekäyttäytymisen tukemiseen.

"Mustiksien" tavoitteet voivat tuntua Suomen olosuhteissa kaukaisilta. Huume- ja liikenneongelmat eivät ole meillä samalla tavalla esillä kuin esimerkiksi Yhdysvalloissa. USA:n rappeutuminen on ollut kumminkin todella huolestuttava. Kokonaisia kaupunginosia on vajonnut varkaiden, narkomaanien ja diilerien rappiokeskuksiksi. HIV ja C-hepatiitti tarttuvat huumeruiskuista, ja äidit tartuttavat taas pieniä lapsiaan. Kipulääkkeitä käytetään runsain mitoin. Samalla Yhdysvaltojen teillä kuolee jatkuvasti kulkijoita huumerattijuopon tai tavallisen rattijuopon uhrina. 

Suomessa asenteet huumeita kohtaan käyvät aina vain sallivimmiksi. Kannabiksesta on tullut jopa eräiden uskovaisten huume. Kannabiksen laillistaminen on tosiasiassa korkeintaan muutaman vuoden kysymys, mihin viittaa erityisesti se, että Suomen kannabisyhdistys laillistettiin. Laillistaminen oli määrätty signaali liberaalilta hallitukselta. Hallitus on tosin muuttunut toiseksi, mutta liberalismi politiikkaan jäänyt. 

On täysin mahdollista, että 5 - 15 vuoden kuluessa näemme Suomessa suuren osan nyt USA:ssa havaittavista narkomanian, huumerikollisuuden ja sosiaalisen kurjistumisen merkeistä. Tällöin myös BSF:n nykyiset tavoitteet näyttäytyvät oikeassa mittasuhteessa. Jos yhdistyksemme ja pieni moottoripyöräkerhomme on voinut olla mukana taittamassa huumeaallon kärkeä ja on voinut samalla tarjota tervehenkistä ja huumeetonta harrastustilaa, se on toiminut johdonmukaisessa suhteessa niin omiin tavoitteisiin kuin tosiasialliseen ympäristöön nähden. Mikäli taas huumeet poistuvat tulevaisuudessa aiheuttamasta isoja ongelmia ja maanteilläkin opitaan ajamaan rattijuoppoutta harjoittamatta, olemme yhtä kaikki BSF:n sisällä tyytyväisiä. Olisihan positiivinen asia erehtyä negatiivisessa ennustuksessaan.  


BSF





2.3. 2016

KRISTITTY BIKERI MURROSVAIHEEN SUOMESSA


David Mann




Oletko varmasti puolesta vai taatusti vastaan? Tässäpä aikamme kynnyskysymys taholla jos toisella ... 



"Rock, ruoho, rakkaus" vastaan gospel, täysi päihteettömyys ja kristillinen veljeskuri.

Rajaton bikerkulttuuri vastustajanaan säntillinen, esimerkiksi AA-pohjainen tipattomuus. 

Totaalinen hauskanpito kontra ikävystyttävä mutta humaani hyväntekeväisyys. 

Outlaw-meininki vastakohtanaan kristillis-fundamentalistinen paatos. Prosentti yhtäällä, prosentti toisaalla. 

Valtavat, manipuloivat sateenkaariväkikeskittymät ja toisella puolella homojen vastustajien ohuet mutta sitäkin tiiviimmät tummanpuhuvat sarkaväririvit. 

Ateismi vastaan usko. 

Islam ja kristinusko yhdessä toistensa kyltymättöminä syöjinä. 

Idealistinen liberalismi nousemassa rajusti konservatismia vastaan ja päinvastoin. 

Rikkaat vastaan köyhät. 

Nuoret vastaan eläkeläiset. 

Työlliset tiukasti vasemmalla, työttömät hajallaan mutta varmasti jossain toisaalla. 

"Mamut/matut" vastaan kantaväki ... 



   Foto: Netmission


On erikoista, että kun postmoderni yhteiskunta rupesi purkamaan ns. suuria kertomuksiaan - ja samalla  myös vastakohtaisuuksien ideologisia "työntömoottoreitaan" -  ei tästä seurannutkaan suhteellisuuden kasvu vastakohtien välillä vaan yllättäen päinvastoin, suhteettoman suuret keskinäiset vastakohdat pirstoutuneen yhteiskunnan erilleen lennähtäneiden ideologisten osien ja niiden kannattajien kesken.

Niin kuin Suomeen ei mahdu yhdellä kerralla useita lyriikan tyylisuuntia, enemmittä runoiluitta ei samanaikaisesti vain heru tilaa kuin vain muutamalle vastakohtien valtavirralle. Kunnioitus, neuvottelut, keskitie, luovat ongelmanratkaisut, veljeyden arvostaminen ylitse lohkorajojen kuuluvat kuin eri aikaan.

Ehkäpä on niin, että kun yhteiskunnassa talous vakavasti heikentyy ja samalla valtion sisäinen ja ulkoinen turvallisuus vaarantuvat, syntyy vahva paine tuottaa ääriliikkeitä ja niiden välille ääriliikehdintää. Ihmiset etsivät vahvoja ideologioita ja vahvoja johtajia, vaikka tie veisi samalla vain uusien inkvisiittorien: "hitlereiden", "leninien" ja "stalinien" luokse. Vaikka toistelemme: "Ei syytä paniikkiin", elämme paniikissa huomaamattamme tehden samalla paniikkiratkaisuja. Sellainen tempaa mukaansa. Opimme  iskostumia ja "uskostumia" laumalta. Kun kuoron keskeltä sitten kohoaa ääni, se on harvoin järjen ääni.

Uskon, että useimmat bikerit ja motoristit haluaisivat välttää äärikäyttäytymisen houkutukset ja vaarat. Pysymme toivon mukaan maltillisina nykyisenä vastakohtaisuuksien aikana - mutta uskoamme tai isänmaatamme Suomea millekään taholle myymättä tai edes vuokraamatta. Aidot kristityt motoristit arvostavat, kunnioittavat ja suojelevat isänmaataan - aivan kuten oikeat ja aidot muslimit arvostavat, kunnioittavat ja suojelevat omaa kotimaataan. 

Vaikka usko mielletään ateistien toimesta sairaaksi satuiluksi ja liberaalit agnostikot pitävät sitä jonkinlaisena analyyttisen ajattelun ja tiedonpuutteen köyhyytenä, kristityt bikerit tunnustavat toivon mukaan kristillistä väriä kuulumatta silti toisaalta valtakiistan toiseen päähän, sivistystä ja älyä aliarvioivaan, johtajakeskeiseen ja aggressiiviseen kristillisyyteen, jossa  jokainen kysymys on käytännössä jo etukäteen vastattu ja ajattelu "yksiaivoistettu". 

Olemme Suomessa usein protestantteja, mutta toivotamme mukaan motoristikansaan yhtä hyvin  myös muut kristityt, jopa(maltillisen) muslimin, jos hän hyväksyy meidän kristillisyytemme ja bikerelämään kuuluvan länsimaisen peruselämäntavan (ensisijaisuuden) erityisesti meillä Suomessa. Bikerelämä ja yleinen länsimaalainen elämäntapa  kuuluvat saumattomasti yhteen. 

Pysymme toivon mukaan maltillisesti myös huumeettomana prätkäkansana, vaikka muotina on nyt  kolme perussuuntaa: 1) ajaa osana hedonistista ja liberaalia maailmankuvaa huumeiden vapauttamista kannabiksesta alkaen 2) ajaa vain täyden päihteettömyyden agendaa 3) katsoa "toisaalle" kantamatta ratkaisuvastuuta henkilökohtaisella tasolla. 

Kristitty bikeri ja motoristi saa olla täysraitis, mutta yhtä hyvin hän voi käyttää alkoholia - kohtuullisesti. Kohtuus tarkoittaa itseni ja monien muiden mielestä päihteiden ja tieliikenteen toisistaan erillään pitämistä ja jokaisen kristityn omaa haastetta elää vastuullisesti siten, että voi suojella myös elämäntietä ja samalla kunnioittaa muita ja itseään.

Toivon mukaan pyrimme aina ajamaan myös suomalaisuuden ja sotiemme veteraanien asiaa säilyttäen maltillisuuden tässäkin. Oikeistolainen, totalitaarisuuteen helposti kallistuva äärinationalismi ja puna-vihreä, ääriliberalismiin ja anarkismiin vetoa tunteva internationalismi ovat kumpikin  vastakohtia kristillisestä näkökulmastamme katsottuna. Kristityt bikerit eivät sido kallista ja vanhaa agendaansa horjuviin ja huojuviin poliittisiin puolueisiin tai valtaansa kasvattaviin yhdistyksiin, joita maailmassa syntyy ja kuolee joka hetki. 

Isänmaan asia ja isänmaan etu on yksinkertaisesti yhteinen meille kaikille. Jokaisen sopii luoda "liha" tämän hengen ympärille miten haluaa. Ei silloin ole väliä poliittisella puolueella, sitoutumattomuudella, sotilasarvolla tai siviilipalvelusmiestaustalla. Nämä valinnat eivät ole kategorisesti oikeita tai vääriä. Järki, sydän ja omatunto punnitsevat yksilön valinnan lähtökohtaisesti oikein. Ehkä ratkaisu ei ole samalla oikein jokaisessa mahdollisessa harkintamaailmassa, mutta ratkaisun tekotapa pysyy toivoaksemme aina oikeana.

Toivon mukaan kristityt motoristit välttävät myös kompastuskiven kerhoharrastuksen dogmaattisen lajittelun suhteen. 

"Vastakohtaisuuksien Suomessa" jaetaan kerhot ja klubit kuin vuohiin ja lampaisiin sen mukaan kuuluvatko klubit "tavallisiin kiltteihin mp-kerhoihin", MC-klubeihin tai ns. prosenttikerhoihin. Vihoviimeisiä vuohia edustavat prosenttikerhot, ensimmäisiä valkoisia lampaita keskiluokasta ponnistavat seurakuntauskovaiset tai hyväntekeväisyysjärjestöjen humanistit. Muut kerhot loksahtelevat jollain väljällä toleranssilla paikoilleen niiden välille. 

Reilut kristityt bikerit eivät ole, toivon mukaan,  simppelin lajittelun mahdollistavaa stereotyyppistä porukkaa. Emme moralisoi moottoripyöräklubeja emmekä toisaalta katso  ylöspäin. Kuka voi aina ja kaikkialla noudattaa lain pykälien kirjoa? Kuka voi aina ja kaikkialla noudattaa väkivallattomuutta ja kaikkia muita ns. hyviä tapoja ja hurskaiden moraalia? 

Kuka jaksaa pysyä elämänsä "pyhänä" ja saarnaillen eksymättä koskaan tosissaan ja missään tilanteessa? En minä ainakaan. Ehkä osaksi juuri siksi olen myös musta lammas kristittyjen motoristien joukossa. Tähtään oikeaan mieluummin kuin väärään, mutta näkyköön mokoma pahuuteni ennemmin kuin se eniten väärä eli teeskennelty hyvyys tai pikemmin - "nuhteettomuus".



BSF


Sons of Abraham MCC: Biker Church, Tampere Keskustori 9-6-2013







A. Santaharju pömpelissä:



- Tuntuuko vaikealta antaa hankalalle ihmiselle anteeksi? Hänelle juuri pitää antaa anteeksi. Sellaista armo  on ... En tiedä onko olemassa "täydellisten seurakunta". Jos on, ei ne ainakaan meitä sinne huoli ...















Abraham Ladies










BSF




7 x SF 2012







Edellinen päivä oli Etelä-Pohjanmaalla helteinen, mutta tänään seikkailivat sadepilvet. Yhtä sattumanvaraista oli missä saisi vettä niskaan. Kuivaa asfalttia riitti silti yli 180 km ja sitten jo jyristeltiin GSF 1200 pelillä pitkin kuumia Jyväskylän katuja. Olin talvella lupautunut Reijo Ruotsalaisen vetämään moottoripyörämissioon 7 x SF Jerico mukaan ja nyt sopivasti juuri toipunut sitkeästä flunssasta. Reijo  hoiti yli 6000 km urakkaa ydinjoukkueensa ja alueittain mukaan tulevien muiden kanssa yhtä tasaisella vääntövoimalla kuin hänen Harrikkansa moottori. Tempauksen idea on kiertää Suomea, tavata ihmisiä toreilla ja kaduilla ja järjestää ulkoilmakokouksia yhteistyössä eri kristillisten seurakuntien kanssa.  Jyväskylässä Vapaakirkon paikallisseurakunta tarjosi välipalan ja lepotilat. Loppupäiväksi motoristiletka ajoi sateisessa säässä Virroille lastenleirille.




Jyväskylän satamalla tapahtuu ...



















Reijo (oik.)  tankkaustauolla




Matka jatkuu Jyväskylästä virroille päin








Huolto sujuu ja bensaa riittää




Problems?



No problems



















BSF

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti