4. Teemasivu: Klassikkoevankelistat


BILLY GRAHAM




Helsinki Missio 1987(tulkkaus Kalevi Lehtinen)








KALEVI LEHTINEN "JUMALA VOI" -TAPAHTUMASSA



70-vuoden rajapyykin ylittänyt evankelistaveteraani Kalevi Lehtinen väläyttää huumorintajuaan ja jatkaa  evankelioiville puheille yleensä harvinaiseen aiheeseen: "Onko Jumala olemassa?" Useinhan saarnoissa Jumalan olemassaolo on jo lähtökohtaisesti asetettu. Lehtinen sivuaa Jumalan olemassaoloa koskevia filosofian ja uskontofilosofian todistuksia. Lehtinen mainitsee mm. Descartesin ja todistusmallien kritisoija I. Kantin. Lehtinen itse arvostaa erityisesti ns. historiallista todistusta: Maailmanhistoria kantaa sukupolvi toisensa jälkeen yleisesti ottaen mukanaan tietämyksen tai tietoisuuden Jumalan olemassaolosta.
Vaikka voisimme todistaa Jumalan olemassaolon, emme voi silti järjellämme tietää emmekä todistaa millainen olemassaoleva Jumala todella on.
Pystyykö ateisti todistamaan, ettei Jumala ole olemassa? Ateistit perustelevat, että koko kysymys karkaa "tieteellisen maailmankäsityksen ulkopuolelle." Mutta jos pysytään tässä tieteellisessä maailmankäsityksessä, ei pitäisi myöskään yrittää kieltää Jumala. Sellaisessa ns. tieteellisessä ajattelussa ateistit ovat täsmälleen yhtä heikoilla kuin uskovaiset. Mutta todellinen tieteellinen ajattelu on toisaalta Lehtisen mukaan sitä, ettei Jumalan olemassaoloa voida jo lähtökohtaisesti kieltää. Mitään mahdollisuutta ei voida rajata pois - jos nimittäin ajatellaan tieteellisesti.
Lehtinen jatkaa olemassaoleviin jumalakuviin. Ihmiset ovat toiveet luovat käsityksiä jumalista tai oikeastaan "Jumalan korvikkeista". Joskus korvike on ihminen itse, joskus toinen ihminen, välillä määrätty "ismi" tai arvotavara. Näillä täytetään ihmisen kaipuuta saada kokea Jumala itsessä.
Jeesus opetti seuraamaan sanojaan ja seuraaminen vakuuttaa sen, ettei Jeesus puhunut "omiaan". Ihmiset ovat taipuvaisia tekemään itsestään jumalia ja siksi todellinen Jumala jää niin usein löytymättä.
Ihminen löytää Jumalan vain Jeesuksen kautta. 
Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa. Jumala "tiivisti" itsensä Jeesukseen Kristukseen ja tuli nähtäväksi maailmaan. Muuten tätä äärettömän suurta Jumalaa ei voi ihminen sellaisenaan nähdä. Samalla Jeesukseen kohdistettu pilkka ja pahoinpitely satutti Jumalan itsensä sydäntä. Ristillä "naulat lävistivät Jumalan oman sydämen". Jumalan kärsimyksen motiivi on ollut Jumalan rakkaus syntiseen ihmiseen ja tämä suuri, jumalallinen rakkaus vaati (valtavan) uhrin. Lopulta korkeintaan vain ihmisen oma itseinho voi estää häntä uskomasta rakastavaan ja syntejä anteeksi antavaan Jumalaan. Ahdistunut ihminen voi uskoa Jumalaa, mutta  ei samalla aina armoon. Hän tarvitsee ympärilleen uskovaisia, jotka pitävät esillä pelastusta Kristuksessa.
Lehtinen päättää puheensa kääntymysrukoukseen, johon jokainen pelastusta etsivä ihminen saa vapaasti yhtyä.






MAINIO NIILO YLI-VAINIO!



KURASTA KUNINKAALLISEKSI ...



Kepeän aloituksen jälkeen helluntaisaarnaaja Niilo Yli-Vainio siirtyy tuhtiin "kurateemaan", ja videolla jatkuu ja jatkuu automatka räntäsohjoisella maantiellä. Saarnaajan puheen helppous ja selkeys on jo itsessään hämmästyttävä asia. Olihan Yli-Vainio monen sairauden kiusaama mies.






(Foto: Internet)

Huoltomontussakaan syntinen äijä ei ole Jumalalta piilossa!



On kulunut muutama vuosi herätyksen alkamisesta. Yli-Vainio pohdiskelee voima- ja parantumistapahtumien syitä ja liikuttajia, ja korostaa uskoontulon tärkeyttä. Hauskana esimerkkinä kerrotaan jarruremonttia tehneen miehen kokemus.  Sairauksien parantumisesta puhutaan myös, mukana todistettu parantuminen syövästä. 
Saarna mielestäni huipentuu pelastusta koskevan valinnan ja ns. uudestisyntymisen korostamiseen. 
Ihmisen on haluttava tulla pelastetuksi, että hän voisi pelastua. Suurin osa suomalaista on ennen ja nykyään tietoisesti torjunut Jumalan kutsun pelastukseen. 
"Kaikki ihmiset eivät tule koskaan uskoon, vaikka saarnaisimme miljoona vuotta."
Lopussa pohditaan Jumalan Pyhän Hengen tekoja. Jumalan voima annetaan itsensä erityisen voimattomiksi tunteville ihmisille ...

















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti